In het burgerlijk wetboek staat dat een overeenkomst tot stand komt door aanvaarding van het aanbod. Dus jij biedt een dienst aan, het trimmen van bijvoorbeeld honden, de klant weet wat het kost. De klant zegt, dat is goed, en jullie spreken af wanneer de hond getrimd kan worden. De overeenkomst is dan al tot stand gekomen. Ben je nu verplicht om de overeenkomst ook vast te leggen?

De wet zegt dat partijen zelf de inhoud van de overeenkomst bepalen. Het staat je dus vrij om het aanbod in te richten naar jouw idee en het staat de klant vrij om dat aanbod al dan niet te aanvaarden. En het staat jou ook vrij om het al dan niet op papier vast te leggen. Je mag dit dus zelf bepalen.

Je voelt het misschien al aankomen; als je niets ‘op papier’ vastlegt, dan kan dat onduidelijkheid en dus ook discussie geven. Het vastleggen van afspraken per e-mail of WhatsApp (of een andere messenger) is ook rechtsgeldig.

Algemene voorwaarden

Het is verstandig om algemene voorwaarden te gebruiken, omdat je daarin alle afspraken regelt en vastlegt die altijd van toepassing zijn op de overeenkomst die je met je klant hebt voor het trimmen van een huisdier. De klant moet daar dan wel kennis van kunnen nemen voordat de overeenkomst tot stand komt. Dus voordat de klant het aanbod heeft aanvaard, moet hij weten dat je algemene voorwaarden gebruikt en dat deze van toepassing zijn op de overeenkomst. En je moet ook aanbieden dat als de klant een exemplaar wil hebben je deze kunt geven.

Heb je hele specifieke afspraken, die niet in de algemene voorwaarden zijn geregeld, leg deze dan apart vast of bevestig deze dan apart per mail of WhatsApp.

Speciaal voor leden

Leden van de ABHB hoeven niet zelf na te denken over algemene voorwaarden. Deze zijn vrij te downloaden. Maak daar vooral gebruik van, want dat geeft meer duidelijkheid en daardoor heb je minder discussie en meer mogelijkheden om je aansprakelijkheid te beperken.

Lid van de ABHB? Log dan eerst in om de algemene voorwaarden te downloaden.