Tijdelijk contactloos afrekenen zónder pincode t/m 50 euro per betaling
Consumenten kunnen vanaf deze week aan de kassa per betaling tot en met 50 euro zónder pincode contactloos afrekenen, met een bankpas, smartphone of wearable. Tot nu toe moest bij een bedrag boven 25 euro altijd de pincode op de betaalautomaat worden ingevoerd, voor een contactloze betaling met een bankpas of wearable. Deze zogeheten transactielimiet wordt nu tijdelijk verhoogd naar 50 euro. Daar hoeven consumenten en ondernemers zelf niets voor te doen, het wordt volledig automatisch ingevoerd.
Klanten die contactloos betalen, hoeven voorlopig minder vaak een betaalautomaat aan te raken. Zo willen banken en leveranciers van betaalautomaten een bijdrage leveren aan de strijd tegen de verdere verspreiding van het coronavirus.
Betaalautomaten automatisch aangepast
Voor deze wijziging van de transactielimiet worden ruwweg 380.000 Nederlandse betaalautomaten automatisch op afstand aangepast. Naar verwachting zal de nieuwe transactielimiet op woensdag 25 maart actief zijn op ruim driekwart van alle betaalautomaten. De limiet is nu al verhoogd in vrijwel alle supermarkten en andere drukbezochte winkels.
Meerdere contactloze betalingen tot 100 euro
Een andere limiet voor contactloos betalen, de zogeheten cumulatieve limiet, is vorige week al door de banken verhoogd, van 50 euro naar 100 euro. Deze cumulatieve limiet is van toepassing op meerdere contactloze betalingen zónder pincode achter elkaar. Banken zullen eventueel misbruik van gestolen of verloren contactloze bankpassen zónder pincode tot de hogere limieten blijven vergoeden.
Voorlichtingsmateriaal om klanten te wijzen op de hogere limiet kun je downloaden via pin.nl
Pas op voor valse e-mails, SMS-berichten, brieven en telefoontjes, zogenaamd van banken!
Voor de verhoging van de limieten voor contactloos betalen zonder pincode hoeven consumenten én winkeliers zelf helemaal niets te doen! Het werkt volledig automatisch voor alle bestaande bankpassen, van alle banken. Banken gaan hierover dus ook geen ongevraagde berichten sturen of hun klanten bellen.
Laat je niet misleiden door oplichters en fraudeurs die misbruik maken van de omstandigheden rond het nieuwe coronavirus (COVID-19) om valse e-mails, SMS-berichten en brieven te sturen en mensen op te bellen.