Nieuwe coronamaatregelen: hoe ga je hiermee om?
Gisteren deden wij al een oproep aan alle leden om de coronaprotocollen in acht te nemen en ervoor te zorgen dat ook klanten zich eraan houden. Nu heeft ook het kabinet maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Die komen neer op beperking van contactmomenten zonder de economie op slot te doen. Maar wat betekent dat nu voor ondernemers? Hoe ga je om met het mondkapjesadvies en medewerkers met klachten?
Zorg dat zowel klanten als medewerkers zich veilig voelen
Wat nu belangrijk is dat je een plan moet hebben om klanten op een veilige manier te ontvangen. Denk daarover na en neem er voldoende maatregelen voor, want zoals we al eerder hebben aangegeven: de arbeidsinspectie blijft controleren. Zorg er daarom ook voor dat je medewerkers veilig hun werk kunnen doen en neem de knelpunten die ze aandragen serieus.
Zorg voor een eensluidend mondkapjesbeleid
Voor sommige steden en veiligheidsregio’s geldt een mondkapjesadvies. Het is niet verplicht, maar je mag mensen zonder mondkapje wel gaan weigeren. Als je in zo’n gebied woont: overleg met de winkeliersvereniging voor een duidelijk beleid. Dit om te voorkomen dat klanten bij het ene bedrijf wel een mondkapje moeten dragen en bij de ander die ernaast ligt niet.
Zit jouw trimsalon in een regio met veel besmettingen, dan kun je de veiligheid van medewerkers en klanten verbeteren door een mondkapjesplicht in te voeren. Ook hier geldt: het is jóuw bedrijf.
Medewerkers met klachten
Druk je medewerkers op het hart om thuis te blijven bij klachten. Je wil immers niet dat je je zaak moet sluiten omdat iedereen corona heeft. Maar dat een medewerker thuis zit, wil niet meteen zeggen dat hij niets kan doen. Misschien kan hij de website/webshop, social media-kanalen of administratie onderhouden.
Bescherm je business
Of je het nu overdreven vindt of niet: als het reproductiegetal verder blijft stijgen, gaan we nog strengere maatregelen krijgen. Ook jij hebt een rol in het bijsturen van mensen die zich geen donder aantrekken van de maatregelen. Kennelijk hebben zij geen benul wat er boven ons hoofd hangt. Bescherm je business en spreek klanten aan op naleving van de maatregelen. Andere klanten zullen je er dankbaar voor zijn en dat schept weer vertrouwen.
Vergeet dit niet:
- Zorg dat medewerkers met klachten écht thuisblijven.
- Zorg ervoor dat medewerkers, klanten en bezoekers 1,5 meter afstand houden.
- Spreek je medewerkers, klanten en bezoekers aan op naleving van de maatregelen.
- Als het type werk het maar enigszins toelaat, laat medewerkers dan vanuit huis werken.
- Controleer of de maatregelen tegen verspreiding van het virus goed zichtbaar zijn (markering op de vloer, kuchschermen bij de kassa of balie e.d.). Vernieuw coronaposters en platgelopen/beschadigde markering zodat het er niet uitziet als iets uit een vervlogen tijd.
- Loop alle corona-protocollen nog eens opnieuw door met je medewerkers en kijk welke knelpunten er zijn in je bedrijf en hoe je die kunt voorkomen.
- Zie je corona-misstanden (bijv. onbeheersbaar grote drukte) in de omgeving van je bedrijf? Meld dat dan bij de gemeente, winkeliersvereniging en/of veiligheidsregio.