Geef je klanten goed advies over bestrijdingsmiddelen
Consumenten gebruiken nog vaak chemische bestrijdingsmiddelen tegen plagen, ongedierte en onkruid. Dit blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal, uitgevoerd door GfK. Vaak is het ingezette middel ook gevaarlijk voor andere (huis)dieren, planten en mensen, terwijl bestrijden ook op een milieuvriendelijke én effectieve manier kan. Als trimsalon speel je een belangrijke rol in de voorlichting hierover richting je klanten.
Zo is het gebruik van vlooien- en tekenmiddelen voor honden en katten nodig om de dieren gezond te houden, maar deze middelen kunnen hun weerslag hebben op het milieu. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt dat honden stoffen uit diergeneesmiddelen overbrengen naar de directe omgeving door te zwemmen, te plassen of via weggegooide haren na vachtverzorging. Besmette haren komen ook in vogelnesten terecht, wat mogelijk gevolgen heeft voor pasgeboren kuikens die nog niet door een verenkleed zijn beschermd.
“Uitgekamde hondenharen horen daarom thuis in de restcontainer en niet in de tuin of in de natuur”, zegt Dick Belgers, ecotoxicologisch onderzoeker bij Wageningen University & Research. Een goed advies om mee te geven aan je klanten.
Jouw taak: deskundige voorlichting
Een klant die behoefte heeft aan goede en deskundige voorlichting kan op basis van jouw advies een goede keuze kan maken. Verwijs je klanten daarom door naar de website van Milieu Centraal. Op de website staan tips om de milieuimpact van huisdieren te verkleinen.